literarnidilny (1)Někteří jich mají pár, jiní miliony. Ze začátku po nich toužíme, těžce je získáváme a všemožně se je snažíme udržet. Pečujeme o ně, povídáme si s nimi, vymýšlíme, jak se jim zavděčit. Radujeme se z každé zprávy, každého mailu nebo dopisu. Pořádáme setkání a pocintáme se kávou z kelímku vždy, když je potkáme na ulici a oni nás poznají. Jsou ale chvíle, kdy je proklínáme. O koho jde? Přece o fanoušky. 

Začnu zeširoka. V Tolkienově knize Hobit aneb Cesta tam a zase zpátky doprovází hobita Bilba třináct trpaslíků. Knihu jistě mnoho z nás četlo, ale jen málokdo dokáže vyjmenovat z hlavy všechny ty zatracené pidimužíky. Thorin, pak ti dva mlaďoši, Balin, Dvalin…, Bombur, pak něco, co zní jako Bombur, ale není to Bombur… Glóin, to je přece táta od Gimliho, a pak, a paaak… V knize to jakžtakž funguje, hlavně díky pohádkovému ražení. Trpaslíci zůstávají jakýmsi jednolitým anonymním doprovodem, není zde ambice charaktery nijak hlouběji propracovávat a brát je vážně. Kdyby zde byla, přiznejme si, že by z toho vznikl pěkný guláš.

Problém nastal ve chvíli, kdy se Hobit převáděl do filmové podoby. Respektive v okamžiku, kdy bylo rozhodnuto, že se nebude točit dobrodružná pohádka, ale epická fantasy trilogie. Nebudu se dlouze rozepisovat o tom, proč to nefunguje. Řeknu jediné. V rámci převádění pohádkového příběhu do formátu epického, do dospělácké fantazárny, by bylo jedině logické hrábnout trochu víc do postav. Místo Balina, Dvalina, Doriho, Oriho, Noriho, Glóina, Óina, Fíliho, Kíliho, Bombura, Bofura, Bifura mohla Thorina na jeho cestě doprovázet družina větrem ošlehaných drsných trpasličích válečníků, z nichž by polovina během cesty k Osamělé hoře zahynula. Druhá polovina mohla v rámci nemilosrdného boje o život ukazovat vnitřní démony a brousit vzájemné vztahy. Pak by se divák mohl o zbytek bát, zajímat se o něj. A ejhle, jedna podmínka pro to, aby se z toho nestal nudný balast to byla fantasy pro dospělé, by byla splněna.

Jenomže se tak nestalo. Stejně jako v případě mnoha jiných motivů, zůstal i tady tento zaseknutý uprostřed cesty. Jenomže – je možné se tvůrcům divit? Vzpomeňme si na hysterický řev, který zazněl ze středozemských fanovských luhů a hájů, když vyšlo najevo, že si Jackson dovolil do příběhu přidat postavu elfky Tauriel. A že by eliminoval polovinu trpaslíků? Fanoušci by ho sežrali. Tím nechci říct, že mi Taurielina příběhová linka přijde hodnotná. Problém ale netkvěl v tom, že tvůrci do příběhu přidali postavu, kterou v předloze nenajdeme. Stejně jako by nebyl problém v tom, kdyby byla nějaká postava vyškrtnuta. Pokud by to příběhu jako takovému prospělo, byl by to správný krok. A na tom trvám.

Že v případě filmových adaptací fanoušci řvou, když je něco v příběhu změněno nebo zcela vypuštěno, je starý známý fakt a nikdo se nad tím nepozastavuje. Knižní předloha je stále vnímána jako cosi posvátného. Jenomže fanoušci neřvou jenom v případě adaptací, kdy do příběhu hrabe někdo cizí, vztekají se i ve chvíli, kdy se něco rozhodne změnit i sám autor předlohy.

Zde se dostáváme k jádru problému. Všichni se během svého autorského života vyvíjíme, a s tím se vyvíjí i naše příběhy. Občas k dobrému, jindy k špatnému. Ale ať tak či tak, je dobře, že se to děje. Dokud se autor učí, vnímá svět kolem sebe a hledá způsob, jak popsat to, co vidí lépe a trefněji (nebo tak, jak to ještě neudělal), stále vzniká cosi nového, něco, co může být zajímavé. Nejhorší je, když se autor zasekne v křeččím kolečku stereotypu. Tak dlouho se v něm točí, až se to, co kdysi chutnalo jako jarní déšť a první láska, zají, znechutí a zůstane jen prázdná chuť popela.

Jenomže fanoušek je něco jiného. Ten naopak stereotyp vyžaduje, protože tak dostane přesně to, co se mu líbí. Chce jít do McDonaldu a dát si svůj BigMac, který bude chutnat jako BigMac. Nechce překvapení. Dokonce je to naprosto nežádoucí, a pokud nedostane očekávanou porci svého oblíbeného čtiva, dá to autorovi pěkně sežrat.

A tak se autor pokaždé, když cítí, že je čas na změnu, dostává do logického konfliktu mezi vlastní tvůrčí potřebou a poptávkou cílové skupiny, pro kterou tvoří. Je jedno, jestli potřebuje zabít oblíbenou hlavní postavu, cítí, že si potřebuje po těch všech humoristických románech napsat vážný kus… nebo třeba chce přepsat úspěšný románový debut. Pokaždé strká hlavu do lví tlamy. Má na výběr ze dvou možností. 1. Naštve fanoušky. 2. Vyhoví fanouškům, ale jeho dílo tím utrpí. Jenom si vzpomeňte na to množství sérií, které časem vyčpěly nebo se staly svou vlastní mizernou fanfikcí.

Jak se s tím vyrovnat jako autor? To asi záleží na každém z nás. Jsou tací, kteří hlasitě prohlašují, že na fanoušky kašlou. Další citlivě reagují na každou výtku, kterou čtenáři vznesou. Většina z nás se potácí někde mezi a hledá relativně zdravou míru mezi tvůrčí svobodou a prostým, bezduchým fanservisem.

Nakonec je vždycky lepší fanoušky mít, než nemít, ale kolem a kolem, jsme to my, kdo je tu tvůrce. Když nebude mít spisovatel tvůrčí svobodu, nemá ani možnost svůj příběh posouvat dál a jeho psaní začne připomínat předpověď počasí nebo finanční zprávy. Bude jen s malými obměnami omílat stále jedno a totéž, aniž by do svého díla vnesl jakoukoliv novou myšlenku.